Pisma sądowe oraz pisma z zakresu administracji i nadzoru, kierowane do sądu za pośrednictwem poczty, bądź składane w biurze podawczym sądu, ewidencjonowane są w sposób przewidziany zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 12.12.2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Spraw. Nr 5, poz. 22 z późn. zm).
Biuro Podawcze Sądu Rejonowego w Przemyślu przyjmuje i wysyła korespondencję zgodnie z zasadami biurowości w sprawach sądowych. Na żądanie osoby wnoszącej pismo do sądu biuro podawcze poświadcza jego przyjęcie na kopii lub w książce doręczeń.
Skargi wpływające do sądu, przedstawiane są Prezesowi Sądu.
Część pism w określonych trybach postępowania sądowego, np. postępowania uproszczonego, należy składać na urzędowych formularzach (formularze dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości - dział formularze). Pozostałe pisma składane w postępowaniu sądowym można formułować samodzielnie lub przy pomocy pełnomocnika.
Wnioski kierowane do Wydział Ksiąg Wieczystych, który jest prowadzony w systemie informatycznym, należy składać bezpośrednio do biura podawczego tego wydziału.
Obieg pism z zakresu administracji i nadzoru odbywa się w sądzie w oparciu o ustaloną przez prezesa sądu, w uzgodnieniu z archiwum państwowym, instrukcję kancelaryjną i oparty jest na jednolitym rzeczowym wykazie akt.
Sprawy rozpoznawane są w sądzie na rozprawach, posiedzeniach jawnych i posiedzeniach niejawnych.
O terminie rozpraw i posiedzeń, zainteresowani są powiadamiani za pośrednictwem poczty lub w inny sposób przewidziany przez ustawy. Doręczanie stronom odpisów orzeczeń regulują odrębne, dla poszczególnych postępowań przepisy.
Sprawy rozpoznawane są według kolejności ich wpływu do sądu chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.